Tuesday, December 11, 2018
Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen. Dan denken we vooral in de eerste plaats aan… energie. We hadden een interview met Christophe Degrez, de huidige CEO van Eneco, over het reilen en zeilen op de energiemarkt. Van passie tot inspiratie, van beloftes tot luchtbellen die doorprikt worden. Is groene energie per definitie duurder en hoe kan je zelf bijdragen aan een groenere wereld?

 

 

 

Als je geen tijd hebt, om het interview nu te beluisteren, kan je hem downloaden via: Itunes

Itunes

 

of download gewoon de MP3 voor jouw telefoon, mp3 speler of USB stick in de wagen.  

MP3

 

Onstaan van Eneco

We hebben Eneco in zijn huidige vorm opgestart in 2010. Op dat moment had ik 8 jaar gewerkt bij Nuon, dat we ook hebben opgestart in 2002. Dit was dus niet de eerste keer dat ik zo’n kans kreeg. Hoe ben ik daarin verzeild geraakt? Ik was gedreven vanuit beloftes te kunnen maken naar de maatschappij, wat we bij Nuon ook beloofden, maar niet deden op dat moment. Ik vond dus dat het tijd werd om hetgeen ik beloofde aan klanten ook waar te maken. Ik nam contact op met onze huidige voorzitter van bestuur en vroeg hem, wat hij eigenlijk van plan was, want dat voor mij zijn strategie voor België niet duidelijk was. Twee dagen later hebben we er samen in Rotterdam over gesproken en zo is dit verhaal eigenlijk gestart.

 

Passie

Goesting werkt aanstekelijk. Mijn hoofdpassie is, bovenop hetgeen we met Eneco en de duurzaamheid in de maatschappij brengen, een bedrijf te kunnen laten groeien. Een bedrijf te mogen opstarten, maar dus ook te kunnen laten groot worden, begeleiden in elke fase van zijn evolutie. Dit klinkt nu heel bedrijfsmatig, als ik mij zo hoor vertellen, maar …

 

Uiteindelijk gaat het over leiding geven aan mensen en ze inspireren; niet alleen over het verhaal van Eneco, maar ook vooral mensen in de maatschappij inspireren over ons verhaal. Door dat te vermelden, “met goesting”, maak je als het ware dat een hele groep van Eneco boys & girls, dat verhaal, die visie, die strategie, met goesting willen uitstralen naar de markt, dat is wat wij doen.

 

Inspiratie

Naast de inspiratie aan de binnenkant, is er natuurlijk ook de inspiratie aan de buitenkant in de markt. Ik ben gedreven door te leren (net als in evolueren, zit ook leren in), daar geloof ik nogal fel in, als persoon maar ook als organisatie.

 

We zien een maatschappij die evolueert, maar zien ook de uitdagingen met het milieu die evolueren en niet in de goeie richting. Daar hebben wij het geluk om vanuit onze waarden, vanuit Eneco, iets te kunnen bouwen, iets te kunnen neerzetten in de maatschappij, waarvan we het gevoel hebben dat we ons steentje bijdragen naar de verduurzaming van de maatschappij.

 

Onze belofte

Wij geloven dat door de strategie die wij volgen, we het verschil maken, dat we daardoor iets goeds doen voor de Belgische maatschappij en het Belgisch milieu. Ik noem specifiek het Belgisch milieu, omdat wij hier in België onze eigen groene stroom produceren. Wij produceren op basis van onze eigen windmolens (intussen 86 operationeel), onze eigen zonnepaneleninstallaties (zo’n 157.000 ongeveer). We hebben zeer hard ingezet op stroom die gratis opgewekt wordt. Met die productie insteek hebben we heel wat klanten proberen overtuigen om als het ware virtueel, beleverd te worden door die stroom.

 

De belofte die we gemaakt hebben is dat 100% van de stroom die we gaan leveren aan onze consumenten en aan de bedrijven (die we geïnspireerd hebben met ons verhaal), ook effectief afkomstig is uit duurzame installaties in België. Dat is een zeer lokaal, duurzaam, gewortelde strategie die ons tot nu toe heel goed gegaan is.

 

Greenpeace

We staan met Eneco genoteerd in een objectieve ranking van Greenpeace, die door alle marktpartijen gewaardeerd wordt, omdat deze ranking net de investeringen die een bedrijf doet in die duurzame productie, en zal doen in de toekomst, apprecieert. Ons doel was niet de ranking op zich, maar dit is wel een bevestiging van waardering van investeringen en toekomstige plannen zoals het offshore windmolenpark dat in 2019 van start gaat. We halen als enige grote speler in de markt zo’n hoge score, een 18 op 20. Er zijn natuurlijk ook andere bedrijven die terecht 20 op 20 halen. Wij hebben als missie dat we voor de brede consument in België een totaalpakket willen aanbieden, waaronder dus ook gas. Productie van gas wordt in deze ranking dan weer als negatief beoordeeld.

 

Prijs gedreven markt

We zitten nog steeds in een markt die prijs gedreven is. Prijs is geen differentiatie meer, prijs is een basis voorwaarde om de interesse op te wekken van iemand die 20-30 jaar in slaap gewiegd werd bij de standaard leveranciers. Ik ben er van overtuigd dat de bedrijven die zich op de markt differentiëren puur op de prijs, op termijn afgeprijsd zullen worden.

 

Wij differentiëren ons op de tarifering. Wij hebben 2 duidelijke tarieven, of je nu nieuwe of bestaande klant bent. Dat maakt het heel transparant.

 

Daarnaast differentiëren we ons natuurlijk op de belofte die we gemaakt hebben, op de herkomst en authenticiteit van onze energie; we doen niet aan green washing zoals de meeste in de markt, we are made in Belgium.

 

Fan van onze klanten

We differentiëren ons ook doordat we fan zijn van onze klanten. Andere bedrijven zeggen dat ook momenteel: zelfs bedrijven die sinds jaar en dag, niet doorhadden dat ze klanten hadden, beseffen nu dat er verandering noodzakelijk is en dat is een positieve evolutie in de markt.

 

Aangezien wij heel jong zijn qua bedrijf, hebben wij de luxe dat we dit van in den beginne in ons DNA hebben kunnen meenemen. Concreet betekent dit dat wij van in al onze dimensies, dus onze dienstverlening, maar ook hoe de website in elkaar zit, ook hoe ik zelf toegankelijk ben voor onze klanten, daar aan bijdragen. Ik wil daar niet zwaarder over doen dan nodig, maar ik vind het belangrijk dat ik op iedere simpele vraag van een consument, rechtstreeks kan doorverbonden worden. Dat staat ook gewoon zo op onze website. Had het aan mij gelegen, had ik gewoon mijn gsm-nummer daar beschikbaar gezet, maar dat vonden andere mensen dan niet zo’n goed idee (lacht).

 

Het is vooral als signaal, als symbool eigenlijk, voor hoe wij naar klanten kijken. Als je dat zo hoort dan ga je beter begrijpen, dat onze Champions bloemen sturen naar onze klanten, dat ze ook kaartjes sturen. Zij doen dat vooral op momenten dat dat juist is. Buiten het feit dat ze er veel moeten sturen, is er geen enkele target, geen enkele richtlijn. Dat maakt dat wij echt geloven dat die filosofie en die klantbenadering differentiërend is ten opzichte van al onze concullega’s. Daarom werken we ook niet met een callcenter en hebben we mensen die bij ons, op onze payroll, de Champions pool, zich iedere dag uit de naad werken om de beste service aan onze klant te geven.

 

Vreg

We spraken daarnet over de Greenpeace ranking, dat een objectieve meeting is voor onze USP (Unique Selling Proposition) “duurzaamheid”. De Vreg website, de Vlaamse regulator, doet nu al een heel aantal jaren een ranking voor de service die leveranciers leveren. Met veel fierheid kunnen wij zeggen dat we de enige leverancier zijn die daar doorheen de jaren, jaar in jaar uit, 5 sterren op 5 krijgen.

 

Ik geloof er in dat als je de klant behandelt, zoals iedere klant zou moeten behandeld worden, dat dat samen met de andere waarden, gewaardeerd zal worden door die klanten, dat dat de reden is waarom ze vandaag de dag bij Eneco zijn en zullen blijven.

 

Investeringen

We kunnen onze positieve trend nog verbeteren door, eerst en vooral, nog meer investeringen in windmolens en zonnepaneleninstallaties. We zijn er goed mee bezig, denk dat we daar met minister Tommelein een voortrekker in hebben wat de toegankelijkheid tot duurzaamheid vergroot. Door die bijkomende investeringen, door die initiatieven die wij kunnen nemen, geloof ik dat wij daar ons steentje kunnen blijven bijdragen.

 

Een tweede punt is de transformatie waarbij wij tot een digitalisering komen en waar wij in een rol van regisseur gaan komen tot bij u thuis. Uiteindelijk heb jij helemaal geen goesting om bekommerd te zijn met de rompslomp; “wat moet ik nu doen met de elektriciteit die ik opgewekt heb met mijn zonnepanelen? Moet ik die stockeren in mijn batterij? Ik heb een elektrische wagen voor de deur, moet ik die ontladen? Enz. “

 

Heel dat kluwen zal vergen dat er daar iemand regie van neemt. Ik geloof dat Eneco daar alle troeven in handen heeft en met onze positionering en met wat we vandaag al in de praktijk omzetten, om die regisseursrol op te nemen.

 

Dat gaat nog een hard werken worden, omdat we daar toch ook nog grote stappen zullen moeten zetten in het hele data, data mining, vergaren van data, het verzamelen van die data, … Op basis van die data, en we praten niet alleen over verbruiksdata, maar vooral ook over data over personen, gedragsdata, kan je analyses op loslaten om in functie daarvan te kunnen helpen, adviseren en regie te kunnen nemen op uw huishouding, energie huishouding. Ik denk dat daar een grote waarde inzit en dat dat een grote kracht in de toekomst voor Eneco zal zijn, maar er is nog werk aan de winkel.

 

Is groene energie duurder?

Een goeie vraag die in de publieke opinie ook heel erg leeft, waar ik moet vaststellen dat door een gebrek aan energetische visie in België, door een gebrek aan duurzaam beleid dat men over de legislaturen heen tilt, wordt de consument om de oren geslagen met misinformatie. Natuurlijk als je vandaag windmolens, zonnepaneleninstallaties, nieuwe technologieën (welke die ook mogen zijn, zelfs technologieën waar wij niet mee bezig zijn), in een nieuw model moet stappen, dan betekent dat investeren, dan betekent dat daar kosten aan te pas komen. Als we dat dan afzetten, ten opzichte van een referentiekader, dat volledig afgeschreven is, de kerncentrales, dan is de kostprijs van een Kilowattuur, geproduceerd bij een nieuwe entiteit, natuurlijk hoger. Maar gratis stroom opwekken, via zon en wind, dat is onuitputtelijk en gratis. Het is maar het materiaal, de windmolen of het zonnepaneel, waar er nu nog moet in geïnvesteerd worden.

 

Er komt een moment waar je gewoon met gelijke wapens strijdt. Want mispak u niet, als in België de kerncentrales vernieuwd zullen moeten worden, wat in feite al lang had moeten gebeuren, dan zal dat gepaard gaan met een gelijkaardige investering, wat zeg ik, een veel hogere investering! Ik ben dan benieuwd of de sceptici van duurzaamheid op dat moment dezelfde stem zullen laten luiden, want het zal ook gepaard gaan met de verhoging van wat u en ik betalen voor onze elektriciteit.

 

Dat is een grote misopvatting, vind ik, dat vandaag niet in rekening wordt gebracht. Daarnaast wordt er makkelijke vergeten dat nucleaire centrales, nucleair afval produceren, dat dat ook een maatschappelijke kost heeft, los van de kost die wij niet kunnen inschatten op het milieu in de komende decennia. De kost van afbraak en verwijdering van nucleair afval is waanzinnig.

 

Dan heb je nog subsidiëring. Vaak wordt de hernieuwbare sector subsidies toegediend. Ik kan u vertellen dat er in de wereld geen enkele productie entiteit, hernieuwbaar of niet, gascentrales, kerncentrale, biomassa centrale, windmolens, alle productie entiteiten die je maar kan opnoemen die we vandaag kennen, dat is het mooie aan onze industrie, dat er veel nieuwe productie capaciteiten gaan komen in de toekomst, er is er geen enkele die gebouwd wordt zonder steun.

 

Toekomst van Eneco

Onze ambitie is de uitdager te zijn op vlak van transformatie in onze industrie. Het is niet voor niks dat wij de Tesla powerwall als huisbatterij verdelen. Ik heb het geluk gehad om de man zelf te mogen ontmoeten en zelf deze samenwerking te mogen opzetten, ik heb niet de pretentie om te denken dat we zo ver zijn, maar ik denk wel dat we alles in huis hebben om wat Tesla in de auto industrie gedaan heeft, met alles wat we in huis hebben, om de Tesla van de energie te worden, de Uber van de energie.

 

3 tips om bij te dragen aan een betere planeet

-         De niet verbruikte Kilowattuur is de goedkoopste

 

Je kan door heel kleine acties zelf (bv het sluipverbruik (apparaten die in standby staan) effectief uitzetten, de temperatuur een graadje minder zetten, de frigo of diepvriezer een graadje hoger zetten, isolatie van muren, een dak, …) bijdragen zonder aan kwaliteit te moeten inboeten.

 

-         Je kan beter je eigen energie produceren of stockeren

 

klinkt bizar komende van iemand die energie levert en deel van zijn inkomsten hier uit haalt, maar vanuit de verduurzaming van de maatschappij, is zelf produceren nog altijd interessanter dan u te laten beleveren uit het net. Technologieën vandaag, van de zonnepanelen, is zodanig geëvolueerd, dat de productiekost enorm naar beneden gegaan is en het rendement waanzinnig gestegen is. Zelfs met een lagere subsidie dan die die we gekend hebben, is het nog steeds interessanter. Een thuisbatterij die overdag oplaadt zodat je ’s avonds kan verbruiken, blijft een duurzame investering.

 

-         In slaap gevallen klanten, alsjeblieft, wake up

 

Een pleidooi voor markt mobiliteit, om er voor te zorgen dat mensen die doorheen de jaren goed in slaap gewiegd zijn bij hun standaard leverancier, die mensen die verdienen het om zelf initiatief te nemen en te gaan kijken op de markt naar duurzaamheid, service en prijs. Het loont de moeite, het is eenvoudig, er is geen rompslomp aan. Het is geen pleidooi om naar Eneco te komen, maar een pleidooi om de markt mobiliteit te promoten en concurrentie te bevorderen

 

0
0
0
s2smodern

Over WHAT'S YOUR STORY

Iedereen heeft een verhaal te vertellen. Wat is het jouwe?

Ons doel is het inspireren van mensen, door ieders verhaal, ieders passie te delen. We vervallen zo vaak in dagelijkse routines, kijkend op een smartphone, tablet, pc de hele dag door, dat we niet meer opkijken naar de mensen: onze buren, vreemden, mensen met een verhaal. Dat is onze motivatie, deel uitmaken van de verandering. En die start ... bij jezelf!